‘AMSTERDAM IS TOE AAN 24-UURS OPVANG’

Gesprek met BBB-zorgcoördinator Harrie Herfs

 

Tekst: Wereldhuis Mediagroep

Amsterdam, 24 April 2017

‘Ik denk dat 24-uurs opvang in Amsterdam mogelijk is. Persoonlijk denk ik ook dat het noodzakelijk is en ik hoop heel erg dat de meerderheid van de gemeenteraad er inmiddels ook zo over denkt en bereid is er een start mee te maken. Bed, Bad en Brood, alleen nachtopvang dus, is gewoon niet genoeg voor mensen. Mensen hebben begeleiding nodig en hulp om een toekomstperspectief te creeëren.’

Harrie Herfs, zorgcoördinator van de twee BBB-nachtopvang locaties, in de Walborg en de Schuitenhuisstraat, in Amsterdam, spreekt zich openhartig uit in een 45 minuten durend gesprek met verslaggevers van de Wereldhuis Mediagroep.

 

Verslaggevers van de Wereldhuis Mediagroep op bezoek bij HVO zorgcoördinator Harrie Herfs

‘Zelf heb ik geconstateerd dat voor veel mensen die net in de nachtopvang komen dit vaak een opluchting is en een verbetering van hun conditie ten gevolge heeft. Maar na enige tijd, als ze ervaren dat er eigenlijk niets aan hun situatie verandert, zien we ze versomberen, depressief en inactief worden. Vaak ontwikkelen ze vervolgens nog meer gezondheidsproblemen dan ze eerder al hadden. Dat vind ik heel zorgelijk. Mensen moeten iets hebben om naartoe te werken, uitzicht op verbetering van hun situatie, anders wordt het nooit wat met ze.’

 

Verhuizen in 2018

Voor allebei de BBB’s geldt dat ze moeten verhuizen begin 2018 omdat de huurcontracten die de gemeente heeft met de eigenaren van de locaties aflopen in januari en februari dit jaar. ‘Het is nog niet bekend waar ze naar toe verhuizen en persoonlijk denk ik dat 24-uurs opvang niet hoeft te worden aangeboden op één locatie. Ik zie geen bezwaren tegen nachtopvang -tussen 16.00 en 9.00 uur- op een aantal plaatsen in de stad  en dagopvang -tussen 9.00 en 16.00 uur- op een andere plaats of plaatsen.

Maar in de dagopvanglocatie moeten mensen individuele begeleiding krijgen waarbij ze worden geholpen met het uitwerken van een plan voor de toekomst. En dan kan het zijn dat ze alsnog een verblijfsstatus in Nederland krijgen of terugkeren naar hun land van herkomst. Maar zeker zullen er ook cursussen en workshops aangeboden moeten worden en zullen mensen in de gelegenheid gesteld moeten worden om werk te vinden.’ Aldus Harrie Herfs, die in zijn functie als zorgcoördinator bij HVO Querido al sinds 2013 betrokken is bij de opvang van ongedocumenteerden in de hoofdstad.

 

Toekomst

Helemaal aan het begin van het gesprek heeft Harrie Herfs al uitgelegd dat de toekomst van de BBB’s niet slechts afhangt van besluiten in de gemeenteraden van steden als Amsterdam, Rotterdam of Groningen. ‘Afgelopen november heeft de regering in Den Haag besloten te stoppen met mede-financiering van gemeentelijke opvanglocaties zoals bij ons de BBB-nachtopvang centra. Ze zijn het er niet eens dat zoveel gemeenten opvang bieden en ook niet hoe ze dat doen. Om deze reden moet de Amsterdam nu bezuinigen op het BBB-budget van 2017. En veel van wat er in 2018 mogelijk of onmogelijk zal zijn, zal afhangen van wat de nieuw te vormen regering voor ideeën formuleert over de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers en andere mensen zonder verblijfsstatus.’

 

Afschaffing OV-weekkaart

De wekelijkse Openbaar Vervoerskaart die bewoners van de BBB’s tot nog toe altijd hebben ontvangen om vrij van de opvang naar andere locaties in de stad te kunnen reizen, kost de gemeente €260.000 per jaar. ‘Toen de noodzakelijke bezuinigingen ter sprake kwamen heeft mijn organisatie HVO voorgesteld een alternatief te bedenken voor de dure OV-kaart en een fietsenplan uitgewerkt. Er zitten goede en minder goede kanten aan dit plan,’ zegt Herfs. ‘Goed is dat het maar €60.000 kost en dus een besparing van €200.000 oplevert. Voor die €60.000 kunnen we 70 tot 90 fietsen verdelen onder onze cliënten vanaf 1 mei aanstaande. Dat vind ik heel mooi. Maar ik geef toe dat het natuurlijk ook niet geheel zonder risico is om onze cliënten op de fiets te zetten. Velen hebben nooit leren fietsen en kennen de verkeersregels niet. Of ze kunnen maar een klein beetje fietsen en voelen zich onzeker in het verkeer. Vandaar dat wij ze ook fiets- en verkeerslessen zullen aanbieden.’

 

Fiets-stress

Herfs beaamt dat de aankomende afschaffing van de OV-kaart en het fietsenplan veel weerstand en stress oproept bij de BBB-cliënten. ‘Ik heb al een heleboel brieven gekregen van mensen die naar hun huisarts of specialist zijn gegaan en deze om een verklaring hebben gevraagd waarin staat waarom hij of zij niet kan fietsen. Natuurlijk zullen we deze verklaringen bestuderen. Als mensen echt goede redenen hebben waarom ze niet per fiets kunnen reizen, zullen we kijken of ze hun OV-kaart kunnen behouden. Maar’, zo stelt hij, ‘afgelopen jaar heeft HVO een ‘pilot fietsproject’ gedraaid met 20 fietsen en dat ging heel goed. De deelnemers leerden heel snel fietsen. Alleen hadden ze geen zin om hun OV-kaart in te leveren voor een fiets. Maar nu kan dat niet anders meer. Het geld voor de kaarten is gewoon op.’

Wat als veel mensen toch niet durven fietsen en de hele dag rond gaan hangen in de buurt van de BBB’s, is de voor de hand-liggende vraag? ‘Tja,’ zegt Herfs, ‘dan zal de gemeente zelf met oplossingen moeten komen. Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de gemeente. Zij zijn degenen die de OV-kaarten afschaffen. Wij hebben alleen maar iets bedacht om te voorkomen dat mensen het komende jaar alles lopend moeten doen. We moeten afwachten hoe een en ander zal uitpakken.’